Kantoren
Inrichten

Kantoorinrichting is zoveel meer dan een verzameling van kantoormeubilair dat op een logische manier in een ruimte wordt gezet. Het heeft namelijk een invloed op de mate waarin je onderneming een succes zal worden. Het is dan ook niet voor niets dat er zoveel over nagedacht wordt, dat er trends worden opgetekend en dat er budgetten worden neergelegd die ervoor moeten zorgen dat dit succes zoveel mogelijk verzekerd wordt.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

over kantoorinrichting, die 3 x per jaar wordt uitgestuurd.

Zoek de producten die voor jou van toepassing zijn of blader door onze collecties.

Categorie meubilair
Type meubilair
STUA-Solapa-3

Solapa

Akoestische oplossingen voor je kantoor in PET Felt

Chat

Akoestische cabine
akoestisch-plafond-eiland-Pet-Felt-thumb-1200x1200

Float

Siza tafels en stoelen (12)

Siza tafel en stoel

Wagner_D1-office-1024x1024

D1

bring_your_own_device_latest

Elements

In-Zee-Spott-400x400

Spott

Lightbox-In-Zee-400x400

Lightbox

DRV Accountants & Adviseurs
Van Orley Brussel
Verdickt & Verdickt Architecten
Umicore Hoboken

De uitdagingen bij de inrichting van een kantoor

Waar kantoorinrichting voordien vooral praktisch en functioneel voor de onderneming zelf diende te zijn, zien we nu een shift met aandacht voor de noden en het welzijn van de werknemers.

Om tegemoet te komen aan eisen van de steeds sneller veranderende wereld, worden toekomstige generaties meubelmakers tot het uiterste gedreven om een adequaat antwoord te geven op de roep tot duurzaamheid, maar met aandacht voor de juiste mix van design en comfort ter bevordering van de productiviteit en creativiteit van de werknemers.

Want die werknemers staan hoe langer hoe meer centraal in de bedrijven van vandaag. Wat ook duidelijk wordt wanneer we gaan kijken naar de huidige trends in kantoorinrichting:

Het belang van ergonomie

De gemiddelde bediende zit per dag langer op zijn bureaustoel dan thuis in zijn zetel. Door te investeren in een ergonomische bureaustoel, investeer je in de gezondheid van je werknemer. Een investering die zichzelf terugbetaalt in de komende jaren, want resulteert in minder absenteïsme ten gevolge van rug- of nekpijn.

Hetzelfde geldt voor de in hoogte verstelbare werkplekken die de gebruikers in staat stellen om doorheen de dag over te schakelen naar staand werken. Zo’n verstelbaar zit sta bureau zorgt voor variatie in houding en draagt daardoor bij aan het welzijn en comfort van het personeel.

Voor de komende jaren wordt bovendien verwacht dat slapen op het werk uit de taboesfeer wordt gehaald en dat iedereen gaat voor de powernaps om zich weer op te laden. Misschien toch ook maar investeren in een paar comfortabele sofa’s?

ergonomische bureaustoelen: Ergomedic, ON-chair, Wagner W7

zit sta bureaus: Hat, iSatteliti, Adriano

De behoefte aan afsluitbare kasten

Meer dan ooit komt er een behoefte aan afsluitbare kasten binnen ondernemingen. Waar de invoering van GDPR een noodzaak creëerde om digitale klantgegevens veilig te bewaren, had dit eveneens zijn weerslag in de kantoren.

Daarenboven kwam er de trend van de ‘flexplekken’. Werknemers hebben hier niet langer een vaste plaats, maar zetten zich op een vrije werkplek wanneer ze die dag besluiten op kantoor te werken. Om te vermijden dat zij hun hele hebben en houden telkens moeten verhuizen, zijn afsluitbare kasten een must geworden.

Toch hoeft deze noodzaak geen nadeel zijn die leidt tot de saaie, kleurloze kantoormeubelen. Hedendaagse meubeldesigners slagen erin om deze trend te integreren op een stijlvolle manier die nog steeds klasse uitstraalt.

afsluitbare kasten: Arpa, Linha, Monobloc

flexplekken: Zubi, Standtable

Activity based working trend

Ruimtes die precies ingericht zijn voor specifieke taken die moeten uitgevoerd worden. Het lijkt verregaand, maar een vergaderruimte is tenslotte ook een arbeidsgebonden werkplek. Feit blijft dat er meer nood ontstaat aan plekken waar men ongestoord en geconcentreerd kan werken, of waar er op een informele manier kan overlegd worden of waar alles er op gericht is om de creativiteit te laten stromen.

Bedrijven voorzien hoekjes en plaatsen waar net de flexibiliteit van de kantoormeubelen ervoor zorgen dat ze kunnen omgetoverd worden van een individuele werkplek tot een informele meeting room. Modulaire systemen, zoals Elements, die bestaan uit een groot aantal elementen die eenvoudig verbonden kunnen worden en kunnen aangevuld worden met tafelelementen en tussenstukken om zo ontelbare configuraties mogelijk te maken.

Mede met het oog op deze trend heeft SV dan ook zelf de loungewerkplekken gecreëerd, met vaste en verstelbare zitelementen.

De kwaliteit van de kantoormeubelen geeft hier de doorslag. Ze bieden het vereiste comfort, maar stralen ook professionaliteit uit naar de bezoekers. Uw klanten krijgen hier een indruk van een bedrijf met oog voor stijl & comfort, flexibiliteit en kwaliteit. Een uitstraling van vertrouwen en lange termijn denken.

Daarenboven zorgen deze personaliseerbare plekken ook voor een betere motivatie bij de werknemers. Zij voelen zich centraal staan in het verhaal en dat is ook terecht. Het werkelijke kapitaal van een onderneming zit in de mensen die er werken. Wanneer die zich geapprecieerd voelen, resulteert dit in betere prestaties, grotere betrokkenheid, een lager ziekteverzuim en minder verloop.

activity based working: S-Tudio, Niche, Worksofa, Sideseat, StandTable, Earchair, Offsize, Jointable, Between, Sittable, Clark, Welle, Cloverleaf, Elements, Loungewerkplekken

Een groene en duurzame omgeving

Planten duiken ook terug meer en meer op in de kantooromgeving. Ze zorgen voor een fijne, ontspannen sfeer en laten het er ook een stuk gezelliger uitzien. Het gaat zelfs verder dan dat.

Uit een onderzoek dat in 2013 door de Universiteit van Exeter werd gevoerd is gebleken dat de effectieve productiviteit van de werknemers met 15% toenam door planten in de voorheen Spartaans ingerichte kantoren neer te zetten. Ze onderzochten daarbij ook de perceptie van het personeel ten aanzien van de tevredenheid op de werkplek, het concentratieniveau en de luchtkwaliteit. Ook deze zaken bleken positief beïnvloed door de komst van de planten in de werkomgeving.

Door deze te integreren in een ruimtedeler zoals bij Grid, kan je bovendien een sfeer creëren van efficiëntie en elegantie. Voor wie nog een stap verder wenst te gaan, kan kiezen voor een biofilisch design. Biofilie betekent letterlijk “houden van het leven” en kan dus geïnterpreteerd worden als de natuurlijke aantrekkingskracht tussen natuur en mens. Hier gaat men dus werken met zoveel mogelijk natuurlijke materialen, een maximum aan daglicht, volledige plantenmuren, waterelementen en enkel natuurlijke kleuren.

Duurzaamheid zit ondertussen in het dna van onze kwalitatieve meubeldesigners ingebakken. Zoals bij het Italiaans Unifor: hun producten worden gemaakt met het oog op duurzaamheid en technologie, met aandacht voor esthetiek & functionaliteit.

Door gebruik te maken van natuurlijke en minimaal bewerkte materialen, natuurlijk daglicht en levende planten worden ruimtes gecreëerd die het algemene welzijn van de medewerkers bevorderen en dit met de natuur als inspiratiebron.

Ook bij het Spaanse STUA hebben ze dit goed begrepen. Een groot deel van hun meubelen zijn gebaseerd op natuurlijke vormen en materialen, met zachte kleuren die we terugvinden in de natuur.

groen en duurzaam: Grid, Stua, Unifor

Nood aan concentratie

De landschapsbureaus hebben afgedaan. Er is meer er meer nood aan concentratieplekken binnen het bedrijf om ongestoord te werken, te overleggen, te telefoneren. Waar mogelijk worden kleine, geïsoleerde babbelboxen en hoeken gecreëerd die intiem overleg mogelijk maken. Met geluidsabsorberende materialen en elementen wordt een maximumeffect nagestreefd. Hierop gaan we uitgebreid in, in een artikel over het belang van gecontroleerde akoestiek.

Eigenheid & karakter

Elk bedrijf streeft naar een positief imago, naar eigenheid & karakter dat in alle lagen van de onderneming aanwezig is. Eigenheid & karakter begint bij de bedrijfsnaam en het logo, maar wordt doorgetrokken naar elk individueel departement en naar elke laag van de communicatie.

Wie streeft naar de juiste uitstraling, doet er dan ook alles aan om dit ook tot in de perfectie weer te geven met de kantoorinrichting.

Bij de inrichting van het gerenoveerde gebouw van DRV Accountants wordt ook duidelijk een eigen karakter weergegeven dat benadrukt wordt door het aanwezige kantoormeubilair.

De kantoorhond

Nog zo’n trend die meer en meer ingang begint te vinden, is de kantoorhond. Ook hiervan wordt de werknemer gelukkiger en productiever. De hond zorgt voor een betere werksfeer en meer samenhang tussen de collega’s. Door een beurtrol in te voeren voor de dagelijkse wandelingen, wordt er bovendien een bijdrage geleverd aan de gezondheid van het personeel, dat extra beweging krijgt.

Uiteraard is een kantoorhond niet in elk bedrijf mogelijk. Wanneer men met allergieën kampt bijvoorbeeld. Of er is iemand met een hondenfobie. Maar toch is het een trend die in opmars is. Zorg wel voor een fijne plek waar de hond even kan rusten en slapen, want al dat geaai en geknuffel kan behoorlijk vermoeiend zijn. En door ook de hond te voorzien van een designer rustplek, bevestig je alweer die algemene sfeer van aandacht voor kwaliteit & design, die je als bedrijf wil overbrengen op je klanten en bezoekers.

Aandacht voor de medewerker

Iedereen streeft naar een betere work-life balance, maar het ‘work’ gedeelte van de dag neemt nu eenmaal een grote hap uit de beschikbare tijd. Door te laten zien dat er aandacht wordt besteed aan de noden van de werknemers, wordt een positieve sfeer gecreëerd en ontstaat een gevoel van appreciatie bij de medewerkers.

Een mooie kantoorinrichting kan daar zeker aan bijdragen, maar dit kan nog veel verder gaan. Van een ontspanningsruimte tot een gym, van een doucheruimte tot een overdekte fietsenstalling, van een strijkservice tot een aparte ruimte waar e-commerce pakjes kunnen worden afgeleverd en opgehaald.

 

De theorie is alvast geweldig, maar de praktijk blijkt niet altijd even eenvoudig te zijn. Probeer dus vooraf goed te bedenken welke gevolgen je goedbedoelde plannen met zich meebrengen.

  • Een douche op kantoor: waar blijft men met de natte handdoeken en wie zorgt voor schone?
  • Een strijkdienst: waar blijft men met de wasmand met vuile of zelfs schone was? Onder hun bureau?
  • Pakjes worden geleverd op kantoor: staan ze veilig aan de ingang of bestaat er een risico op diefstal? Over hoeveel pakjes kan het gaan op basis van het aantal aanwezige werknemers?
  • Een gymzaal: hoe zit het met de hygiëne, worden de toestellen schoongemaakt na gebruik en wat als iemand zich verwondt?
  • Een ontspanningsruimte: die lawaaierige flipperkast of het enthousiaste geschreeuw aan de voetbaltafel kan geweldig zijn voor de ene, maar een bron van ergernis voor de andere. Zorg voor een evenwicht en denk na over plaatsing en timing.

 

Het is mooi om de werknemers centraal te stellen in het bedrijf, maar wees bedacht op de valkuilen en focus op het beoogde resultaat:

  • Duidelijke regels die van bij de start kenbaar worden gemaakt kunnen veel problemen vermijden.
  • Informeer naar de mogelijke interesse voor je zaken begint te implementeren die na enkele weken van enthousiasme alweer vergeten zijn.
  • Probeer vooral die zaken in te voeren die een win-win situatie opleveren voor zowel werkgever als werknemer. We denken hierbij aan een gratis stuk fruit als alternatief voor de snoepautomaat. Of een wekelijkse yogales, afgestemd op mensen met een zittend beroep, die rug- en nekklachten kunnen voorkomen.

Functionele technologie

De gezondheidscrisis van 2020 zal de weg meer dan ooit geëffend hebben voor een verdere integratie van functionele technologie. Videoconferencing en de mogelijkheid tot homeworking werden vandaag ontdekt door 70% van de werkende bevolking. Dat deze trend zich ook na deze crisis zal verderzetten, wordt door weinig mensen in twijfel getrokken.

Terwijl we de hoop koesteren op minder onnodige verplaatsingen en dus ook minder files in de toekomst, met hopelijk nog meer positieve gevolgen voor het milieu, bedenken we hoe dit nog beter kan. De draadloze technologie staat ons toe om het aantal zichtbare kabels te verminderen, maar stroom blijft van essentieel belang.

  • Door vergadertafels en bureaus te voorzien van ingebouwde vlakken voor het draadloos opladen van smartphones, wordt functionaliteit en esthetiek met elkaar verzoend.
  • Toegang tot een gebouw of ruimte wordt verleend door het scannen van een barcode of het activeren van een app.
  • Aanmelden aan de receptie doen we zelf aan een kiosk met touch screen.
  • Het starten van een presentatie gebeurt door voice control en de connectie wordt gemaakt door wifi. Weg met 2 of 3 verschillende afstandsbedieningen en geknoei met kabels.

Het is nog een kwestie van tijd voor ook hier nog straffere oplossingen op het gebied van kantoorinrichting geïntroduceerd worden die ons het leven nog makkelijker zullen maken.

Functionele technologie: SV loungewerkplekken